Tallinna I love you

perjantai 6. huhtikuuta 2018

Muutama sana vielä viime viikonlopun Tallinnan reissusta. Oli kyllä niin rento ja ihana minilomanen suosikkikaupungissani,  joka on aina kaunis, rosoinen, kerroksellinen ja huoleton. Joka kerta kun Tallinnassa käyn, mietin että täällä pitäisi olla vähintään muutama yö, mutta poikkeuksetta visiitit ovat päiväristeilyjä tai yhden yön trippejä.

Ennakkoon teimme löyhiä suunnitelmia, jotka lopulta sopivat kivasti sääolosuhteisiin ja energiatasoon. Näimme ja koimme sopivasti, mutta ehdimme myös rentoutua mukavassa hotellissa. Kahvitella ja katsella maisemia. Nauttia hyvästä seurasta ja hengailusta.

Ensimmäisenä päivänä lähdimme Tallinnaan klo 0900 Eckerö Linella, joka olikin erittäin positiivinen yllätys näin laivana. Tax free myymälä oli runsas ja pullollaan hyviä tarjouksia, ihmisiä oli sopivasti muttei liikaa. Olimme satamassa jo 1 h ennen lähtöä ja parkkeerasimme laivalla mukaville kansipaikoille Bingo-lavan vierustaan. Siinä sitten pidimme leiriä, katselimme bingovoittojen palkintojen jakoa, ihailimme merimaisemia välillä hakien kahvia tai muuta syötävää. Minä shoppailin muutaman kivan kosmetiikkajutun, esim lemppari huulikiilto Lancomen Juicy Tubesia sai 10 eurolla. Oi onnea!

Tallinnassa piti hetki tappaa aikaa ennen kuin saimme hotellihuoneen klo 14. Virukeskuksen yläkerran kahvilassa (kirjakaupan kupeessa) oli rauhallista, ruoka maittavaa ja kohtuuhintaista. Siskon kanssa söimme tomaattikeitot, lapsilla ateriat olivat kanapastasta täytettyihin lettuihin. Hinta-laatusuhde oli kohillaan!

Koska esim Tallinnan Merimuseo ja moni muu kiinnostava museo oli pääsiäisen vuoksi kiinni, piti nauttia auki olevista paikoista. Näköalatorni vanhassa kaupungissa oli todella kiva, lapset ja aikuisetkin nauttivat hienoista näköaloista.

Illallisella kävimme Tallinnan Kalamajassa sijaitsevassa F-Hooneessa. Ravintola ei todellakaan ole mikään fine dining ruokahifistely paikka, vaan omalla tavallaan todella kodikas mutta samalla trendikäs rafla, josta saa hyvää ruokaa ja hinnatkin ovat kohtuulliset.

Ravintola sopi hyvin myös lapsille (paikka oli rento, lastenannokset 3,5 euron luokkaa), ruoka oli herkullista, pihasta löytyi leikkipuisto ja sisälläkin oli erillinen leikkitila. (Kannattaa muuten varata pöytä!!) Myös ravintolan lähellä olevien hylättyjen tehdasrakennusten alue oli lapsille suorastaan elämys, siskon mies kertoi omia hauskoja kummitusjuttuja ja pienten poikien seikkailufiilis oli valmis! Kun lapsilta kysyin illalla hotellilla mikä oli kivointa tänään, "kummitustalot" olivat yksi niistä.

Illallisen jälkeen otimme kaikki kylvyt hotellilla ja katsoimme telkkaa. Minä luin kirjaa, napsimme sipsejä ja pikkupurtavaa. Simahdus jo klo 22.

F Hoone
Toisena päivänä otimme aamun rennolla fiiliksellä, koska ulkona pyrytti oikein urakalla. Kävimme kylvyssä, nautimme valmiista aamupalasta. Minullahan ei ole koskaan ollut  kotona (lapsuudenkotia lukuunottamatta) kylpyammetta, jotta olihan se nyt ihanaa köllötellä 30 min lämpimässä vaahtokylvyssä, sukellella ammeessa kuin hylje konsanaan ja nauttia. Klo 12 lähimme kiertelemään vanhaan kaupunkiin ja myös Kaupamajan "hulluille päiville".  Hyvin äkkiä kävi selväksi, että tennareissa lumihangessa talsiminen ei ollut hyvä idea ja piti keksiä lennossa jotain muuta. Sain kuopukselle parturiajan ja esikoiselle kasvohoidon, joiden jälkeen lähdimme kuivaamaan tennareita kivaan kahvilaan. Söimme pitkän kaavan mukaan pääruuat ja jälkkärit, kuivattelimme tennareita kahvilan patterilla  ja otimme taas rennosti. Uudet sukatkin ostettiin koko perheelle ja johan olo helpottui.

Paluu Helsinkiin meni Viikkarin laivalla. Laiva oli mukava, täynnä mutta taxfree meille pettymys. Valikoima oli rajallinen ja tarjoukset myös. Mukavaa oli kuitenkin laivaseura. Samasta ruokapöydästä löytyi mukava ja kohtelias intialainen herrasmies, joka intoutui kertomaan pojille Intian anatomiasta ja vaarallisimmista viidakoista. Lapset nauttivat ja me aikuisetkin innostuimme kuulemaan Intian parhaimmista matkakohteista. Sisko kun ollut Intiassa jotta kyllähän siinä juttua riitti. Ja niinhän se on, että matkailu avartaa.

Summa summarum, Tallinna on ihana ja sinne pitää päästä yöksi jos toiseksi HYVIN pian. Tallinna I love you.

Skool pääsiäiselle ja perheelle

11 kommenttia :

1. Voi, Tallinnaan minäkin haluaisin päästä. Minua vain lievästi inhottaa laivamatkat, kun niin helposti matkapahoinvoin :/

2. Tallinna on ihana, olen käynyt siellä vuosittain lukuisia kertoja yli 20 vuotta. Kävin kaupungissa tällä viikollakin, mutta palaveroin bisneskumppanin toimistolla ja kotona koko päivän. Onneksi parin viikon päästä on kiva viikonloppumatka tiedossa kaupunkiin, silloin pitäisi nähdä jotain minulle uuttakin Tallinnasta.

3. onpa ihanan ja rentouttavan kuuloinen reissu!

Täältä länsirannikolta on (minun mielestäni) vähän turhan pitkä matka päiväreissulle Tallinnaan, olen aina vähän kade pääkaupunkilaisille, kun pääsevät sinne niin vaivattomasti.
    Olisi kyllä mukava mennä vaikka yön-yli-keikaukselle :)

4. Ihana elämän makuinen postaus ja hauska mauste reissulle tuo intialaisen miehen kanssa jutusteleminen. <3 Tallinnassa on aina ilo käydä.

Mukavaa viikkistä Taru <3

5. Tallinnassa käynti virkistää aina ja joka kerta sieltä löytää jotakin uutta. Oon käynyt lukuisia kertoja ja aina palan halusta päästä uudelleen :) KIva reissu teillä ollut!

6. Tallinnassa on kiva käydä. Viimeisimmille reissuille on sattunut ne ei niin kauniit päivät, joten aurinkoinen Tallinna olisi kiva kokea pitkästä aikaa, ehkä kesällä sitten...

7. Ihana reissu💛💚ja totta Tallinnaan pitää päästä usein😊🌻🌻

8. Tallinna on aivan ihana kaupunki. Sinne on pian pakko taas päästä <3
    Ihanaa viikonloppua ystäväiseni!

9. Viime keväänä kun oltiin 40+naisien kanssa tuolla, (muistan sinut ja amarillon terassinkin niin elävästi) rakastuin minäkin Tallinnaan ja suunnitelmissa on päästä yöksi tai kahdeksi tuonne tänä keväänä/kesänä ♥ Ihana reissu teillä ollut, toivottavasti pääset pian uudelleen :) Ihanaa sunnuntaipäivää Taru ♥

10. Teidän reissunne kuulostaa aivan ihanalta ja Tallinnassa on aina nähtävää ja tehtävää. Itsekin miein että olisipa kiva päästä pariksi päiväksi, kun jo shoppailuun menee yksi päivä, että ehtii edes osaan niistä puodeista mihin haluaa :D

Mukavaa sunnuntaita ihana <3

Ihanaa kun kommentoit! Parhautta päivääsi!