Päättäväisen naisen viisi parasta

lauantai 2. tammikuuta 2016

- Keveys; lisää kasviksia ja hedelmiä, vähemmän hiilareita. Joo tuli taas puputettua loppuvuodesta. Kaiken sen pupelluksen jälkeen haluan keveyttä elämääni. Keveydellä en todellakaan tarkoita mitään ananaksen närvimistä tai kaalikeittodiettiä, vaan enemmän järkeviä valintoja arjessa. Koska mulla on kaksi urheilevaa ja kasvavaa poikaa, kotona syömämme ruoka on on tavallista kotiruokaa, mutta aion itse vähentää esim pastan ja leivän kulutusta. Vaikka pojat lappaavat (oikeasti!) isoja lautasia itselleen, mun ei tarvitse. Tahtoisinkin uskoa, että kun pidän arjen kunnossa ja elän tasaisen terveellisesti, viime vuonna kasvatetut persusrasvat lähtevät tässä omalla tahdillaan sitten litomaan niille teille mistä tulivatkin. Askel kerrallaan! Onneksi olen muutoksissa sellainen, että kun jotain päätän - sinne pääsen.
- Unelmat. Koska viime vuosi oli ihan hemmetin rankka ja olin sen aikana monta kertaa äärimmäisen uupunut, aion tänä vuonna keskittyä unelmiin ja niiden toteutukseen. Tuumasta toimeen ja ilokseni näen ensi viikolla rakkaan lifecouchkamuni. Olen varsin omatoiminen ihminen, mutta välillä on hyvä ottaa apua/viisaita neuvoja vastaan. Ihminen ei totta totisesti ole saari.
- Suunta. Ajattelen, että monet vastaantulevista asioista (varsinkin niistä kurjista) kasvattavat meitä. Ne parantavat itsetuntemusta. Auttavat ymmärtämään, millainen oikeasti on ja mitä toivoo elämältä. Lopulta ne muovaavat vähitellen johonkin suuntaan. Olen totta totisesti pisteessä, jossa etsin uutta suuntaa, ja jonkinasteista kurssinkorjausta tarvitaan varmasti monessakin asiassa, asia joka saa mut samaan aikaan jännittyneeksi tai iloiseksi. En ole välttämässä tekemässä mitään suuria päätöksiä näin ensalkuun, mutta haluan tehdä pieniä, erilaisia valintoja elämässäni kuin aikaisemmin, jokta ehkä vievät mua jonnekin - oikeaan suuntaan. Koskaan ei tiedä mitä on nurkan takana :D
- Alkoholin pois jättäminen ja tipaton tammikuu. Kaikki ystäväni tietävät, että olen kesäisin kuivan skumpan ja talvisin täyteläisen punaviinin rakastaja- hyvä juoma on yksi elämän nautintoja. Olen kuitenkin alkanut miettiä voisiko olla elämää ilman alkoholia tai ainakin sitä olisi mielenkiintoista kokeilla. Eeva Kolun sanoja lainaten:  "Lopetin hiljattain alkoholin juomisen, koska olin utelias näkemään, mitä saisin aikaan jos nukkuisin yöni hyvin ja heräisin joka aamu kirkkaalla mielellä. Voin jo nyt lyhyen ajan jälkeen todeta, että viini, niin paljon kuin sitä rakastankin, vei aika paljon tilaa. Kun pää on skarppi lauantaiaamunakin, sinne mahtuu enemmän ideoita." Haluan kokeilla alkoholitonta elämää ainakin tammikuun ajan.
https://www.pinterest.com/pin/399413060682847407/

Do di.  Päivän -tai oikeammin kuukauden- viisi parasta. Tästä on hyvä alkaa.
Vuosi 2016 tervetuloa - sinusta tulee varmasti huikea, jännittävä ja onnellinen. Ja ehkä minusta myös.

Aurinkoa lauantaihin, rakkaat.
https://www.pinterest.com/pin/276689970829476885/


12 kommenttia :

  1. Hienoja päämääriä! Hienoa on myös se, että sä Tiedät/tiedostat pääseväsi tavoitteisiin kun oikein päätät. SE antaa jo potkua, uskoisin.
    Tsemppaan sua hurjasti! Pikkuhiljaa....se on oikein hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon aina ollut selllainen, että kun tietty piste saavutetaan (siis v-tus, kypsyystaso) alan toimia ja tehdä työtä päätöksen eteen.
      Harmi, vaan että prosessointi vaihe kestää aikansa ;)

      Kiitos tsempistä. Mä tsemppaan sua ja yhdessä ollaan enemmän!!!

      Poista
  2. Tsemppiä uuden vuoden päätöksiin!

    Tuohon alkoholiasiaan pitää todeta, että itse en ole kaivannut juurikaan alkoholia sen jälkeen kun karsin sen määrän lähes olemattomaksi elämässäni. Tosin lopettamispäätös omalla kohdallani johtui siitä, että vatsani kestää alkoholia todella huonosti. Akuutti vatsakatarri näyttää muuttuneen krooniseksi. Ihan nollalinjalla en ole. Jos olen ulkona ja vatsa on hyvässä kunnossa, saatan ottaa lasillisen. Villinä iltana jopa kaksi :) Kotona en juo mitään. Arvioisin juovani n. lasin viiniä kuussa. Olen viinien ystävä, mutta tosi kivuttomasti alkoholin käytön hurja minimointi on sujunut jo kohta kaksi vuotta. Paljon kovemmalla ottaa kahvin minimointi. Oma kompastuskiveni on ruoka. Rakastan ruokaa: sen laittamista ja syömistä. Olen sellainen perinteisen keittiön nainen, jonka reseptit sisältävät voita ja kermaa. Ruokapuoleen minun olisi saatava iso muutos aikaiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah voi kun mun vatsa ei kestäisi alkoholia, silloin olisi helppo olla ilman alkoholia. Mutta kun skumppa ja esim kuiva omenasiideri (kesällä), ne on vaan niin NAM.

      Ihailen sun alkoholin käyttöä ja sellaiseen juomismäärään mäkin pyrin!

      Ruoka on myös nautinto ja kyllä meilläkin kermaa ja voita kuluu. Enkä käytä kevyttuotteita ollenkaan (ja se näkyy). Esim rasvaton maito maistuu musta aivan kauhealta ja on super prosessointua, kevytmaitoa sen olla pitää. Valion ruokakerma 10% on hyvää, jos se nyt kevyttuotteeksi luokitellaan. Jugurtti on partaäijäjugurttia tai valion bulgarian jugurttia.

      Tärkeintä olisi varmasti kaikessa KOHTUUS ja tasapaino. Sitä kohti me molemmat! Tsemppiä!

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Kiitos Katja, sitä samaa toivon totisesti sinulle!

      Poista
  4. Tsemppiä päätöksiin! Kuulostavat oikein viisailta. Itsekin voisi kokeilla. No, minulla on omat valitsemani pari tavoitetta joihin keskityn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kultainen. Mä toivotan sinne paljon positiivista energiaa omiin tavoitteisiisi!!

      Poista
  5. Tsemppiä päätöksiin! Kuulostavat oikein viisailta. Itsekin voisi kokeilla. No, minulla on omat valitsemani pari tavoitetta joihin keskityn.

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Hienoja päätöksiä! Sellaisia isompia juttuja, mutta realistisia. Ja tiedät, ettei tarvitse onnistua kaikissa samaan aikaan täysillä, joten onnistumisen mahdollisuuskin on korkea. ;) Päättäväisyys on hieno ominaisuus ja riittävän hyvä varsin oiva määrä, eikö?

    Minunkin olisi syytä tarkastella syömisiäni. Paljon auttaisi, jos jättäisi makeat pois. Se on hemmetin vaikeata, kun on tuo makeisfirmassa työskentelevä siippa...

    Itse odotan tätä vuotta hiukan kauhun sekaisin tuntein: raksaprojekti alkamassa, sitä myöten muutto vuokralle pienempään kotiin (osa tavaroista jonnekin säilöön) ja mahdollinen uusi työ. Samalla vapaa-aika vähenee ja pitäisi päästä fyysisesti parempaan kuntoon, että jaksaisi kaikkea paremmin. Tarkoitus on myös panostaa harrastuksiin enemmän. Olen ajautunut siihen, että vaikka välillä vapaa-aikaa on ollut enemmänkin, kamppailen arkisten puuhailujen, lasten juttujen, työnteon ja työn etsimisen kanssa niin tiiviisti, että oma hyvinvointi on jäänyt lapsipuolen asemaan. Ei vaan jaksa jos fokus hajautuu liian moneen suuntaan.

    Odotan mielenkiinnolla, mitä tämä vuosi meille kaikille tuo! Nähdään pian! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä uskon, että tärkeintä päättäväisyyden ohella on se, että asettaa välitavoitteita. En muuttamassa elämääni ylösalaisin välttämättä juuri tänä vuonna, mutta haluan tallustella - hiljaa -oikeaan suuntaan. Mitä se nyt sitten tarkoittaakaan....

      Enkä kiltin tytön syndroomassani alisuorittaa niin kuin olen tehnyt melkein koko elämäni.

      Hah, makeafirmassa työskentelevä siippa on varmasti suuri ilo ja vaara ;) Mä en halua olla herkuttelussa/ruokavaliossa ehdoton, koska uskon, että se tekisi herkuista vain entistä himottavampia. Kun vain muistaisi kohtuuden ja lisäisi liikuntaa. Haluaisin lisätä myös lihapitoiseen ruokavalioomme runsaasti lisää kasviksia, papuja ja siemeniä.

      Tästä tulee varmasti loistovuosi. Nähdään tosiaan pian :D!

      Poista

Ihanaa kun kommentoit! Parhautta päivääsi!

Back to Top