Blogeista, uskottavuudesta ja somettamisen tulevaisuudesta

Luitteko HS:n Veera Luoma-Ahon mainion jutun viime sunnuntailta, jonka otsikko oli:
"Julkkikset, bloggaajat ja tubettajat myyvät jo somesuosiotaan brändeille. Kohta vuorossa ovat tavikset ja pienen piirin mielipidevaikuttajat."
Heti alkuun superduper paljastus: minä harvemmin enää luen julkkisten, blogijulkkisten tai "mielipidevaikuttajien" blogeja.  Eivät auta nämä tosiasiat:
"Suosituimmat lifestylebloggaajat ovat jo huippuammattilaisia. Asukuvat kilpailevat laadussa muotilehtien muotieditoriaalien kanssa. Yhä useammin ne on ottanut ammattikuvaaja ammattilais­kalustein, ja kuvausmatkoja tehdään paljon."
Olen niin väsynyt siihen, että julkkis/ammattilaisblogeissa ei ole enää mitään tarttumapintaa. Ne ovat usein hajuttomia, mauttomia, kliinisiä, sieluttomia ...ja ahneita, ihan sama vaikka ne olisivat ns laadukkaita eli ammattikuvajien kuvaamia. En todellakaan lue niitä kuin naistenlehtiä, jaa..miksikö ei? Yhteistyöpostauksia yhteistyöpostausten perään, mitä siitä jää jäljelle....tyhjiin puristettu bloggaaja, joka on myynyt sielunsa kaupallisuuden alttarilla, joka suosittelee melkein kaikkea mitä hänelle ehdotetaan. Ehkä vielä hetken porskuttaa, mutta jonka uskottavuus on jo mennyt. Luulen, että (ehkä) näitä blogeja lukevat nuoremmat (kritiikittömät) lukijat, mutta näin 40+ ikäisenä sitä alkaa olla melko "kriittinen" mitä tulee blogeihin (ja tietysti myös naistenlehtiin). 
"Se ei ole enää sitä, että kysytään, kuka on teidän isoin bloggaaja, me halutaan se”, sanoo vaikuttajamarkkinointia tekevän viestintätoimisto Bablerin asiakkuusjohtaja Salla Kääriäinen. Nyt osataan mitata yhä tarkemmin vaikuttavuutta ja vetovoimaa. Ja sitä saattaa löytyä tavikseltakin."
Olen huomannut, että luen blogeja, joissa kaikki vielä jotenkin kotikutoisempaa eikä kuvien täydy olla mitään järjestelmäkameralla otettuja photoshopattuja "huippumalli" kuvia kuten usein nykyisin blogeissa. Näissä blogeissa on usein aitoutta, rehellisyyttä ja ....juuri sen vuoksi niitä seuraan. Kuvatkin voivat olla kännykuvia, kunhan niissä näkyy kuvauksen kohde. Näiden bloggaajien sanaan luotan, näiden suosituksia kuuntelen. Ja hassua kyllä: usein nämä ovat 40+- kirjoittamia blogeja.

En tiedä mikä on somettamisen ja kaupallisuuden tulevaisuus on, mutta ajattelen vähän samaan tyyliin: 

Vaikuttajamarkkinointi on vasta lapsenkengissä, markkinoinnin ammattilaiset uskovat. Pian ihan tavallisia ihmisiä houkutellaan vaikuttajiksi.
”Silloin ei tavoitella koko Suomea, vaan etsitään omasta kohderyhmästä mielipidevaikuttaja. Se voi olla julkkis, mutta myös poliitikko tai vaikka naapurin Irma. Uskon ja toivon, että se on se trendi”, Salla Kääriäinen sanoo. Mediatoimisto Dagmarin Karoliina Masalin kirjoitti helmikuussa ”Keskiverto-Kaspereista”. Some-seuraajien määrä ei taviksilla ole miljoonaluokkaa, mutta vaikuttavuus omassa joukossa voi olla hyvinkin vahva.”
Jos minäkin jotain toivon, niin sitä, että vaikuttajien joukossa on enemmän naapurin Irmoja. Ehkä omia naapureita tai jalat maassa blogikamuja (niitä on onneksi ja monta).

"Nyt osataan mitata yhä tarkemmin vaikuttavuutta ja vetovoimaa. Ja sitä saattaa löytyä tavikseltakin."
  Lainaukset: Hs 


9 comments

  1. hyvä kirjoitus Elisa!
    Varsinkin tuo on totta: "Näiden bloggaajien sanaan luotan, näiden suosituksia kuuntelen. Ja hassua kyllä: usein nämä ovat 40+- kirjoittamia blogeja."
    Sinä, tai rvaK tai kuka tahansa "tuttu" bloggari kun suosittelee jotain, se on melkein sama kuin naapurilta olisi vinkin saanut. 40+kotikutoiset ovat selvästi arvokas luonnonvara toinen toisilleen. Kaupallisuudesta viis.

    VastaaPoista
  2. Hyviä pointteja ja olen samaa mieltä!
    Minä en kerta kaikkiaan pysty seuraamaan näitä isoja kaupallisia blogeja. Onhan ne kuvat ihan kauniita, mutta se ei riitä. Hyvässä blogissa on SISÄLTÖÄ, joka kestää, aitoutta ja oikeita asioita. Ei mua kiinnosta jonkun vaatejätin sponssaamat kledjut missin näköisen bloggaajan päällä. (Varsinkaan jos se missin näköinen ei osaa kirjoittaa...)

    Naapurin irmoja seuraan mielelläni, koska se maailma on lähempänä mua :)

    VastaaPoista
  3. Artikkelia en lukenut, mutta hyvän referaatin olet kirjoittanut.

    Mulla on lukulistalla varmaan kolme tuollaista ammattimaista blogia: kaksi lifestyle blogia ja yksi sisustusblogi. Nuo lifestyle blogit ovat alkaneet viime aikoina ärsyttämään juurikin niiden kiiltokuvamaisten ja aseteltujen kuvien ja täydellisen suloisen elämän hehkutuksen takia. Näillä bloggareilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa, ja silti yritetään esittää tavallista ihmistä. Tuo sisustusblogi onkin sitten ihan erioloinen: vaikka senkin kirjoittaja saa juttuja ja pääse kivoihin juttuihin, blogin linja on pysynyt vuodesta toiseen hyvin samanlaisena. Ja bloggaajan snapchatista taas näkyy sitä elämän arkea parhaimmillaan. En tiedä, oliko tämä sitä mistä tuossa kirjoitettiin, mutta liian tehdyt blogit ei jaksa kiinnostaa.

    Ja kyllä omalla lukulistallani lähes kaikki aktiivisesti lukemani blogit on 40+ kirjoittajien blogeja (tai ainakin siinä nejänkympin kieppeillä olevia). Jotenkin se eletty elämä sieltä vaan näkyy ja kuuluu. Aina ei blogijutussa tarvitse olla sen ihmeemmin sanomaa, kunhan se on aito!

    Suloista keskiviikkoa muru <3

    VastaaPoista
  4. En ole lukenut artikkelia, mutta olet tarttunut hyvin siinä oleviin asioihin. Myös minä kuulun tähän 40+ -bloggaajien lukijoihin. Ehkä siinä on sekin, että kirjoitukset ovat lähempänä omia ajatuksia ja oman elämän tärkeitä asioita. Minulla on omat suosikit, jotka alkoivat aikoinaan käsityöblogien listan kautta ja ovat sitten laajentuneet teihin ihaniin naisiin ja tavallisen elämän päiväkirjoihin. Jatketaan me omalla tavallamme ja nautitaan yhteisöllisyydestä näin!

    VastaaPoista
  5. Hirmu vaikeita asioita, sillä selvästi me vanhemmat, iän ja kotikutoisuuden takia ei kelvata sitten taas niin paljon kaupallisiin yhteistöihin eli missä menisi se kultainen keskitie Esim. Pressakahvia mainostaa nuoret, mikä on mielestäni aivan hassua. En vaan usko Pressan kasvojen kohotukseen vaan uskon kohderyhmämainostamiseen. Eli mainostaminen on yes, kauniit aikakausmaiset blogit on yes, tosin itse luen sellaisia, joissa on tekstissäkin sanomaa tai sitten luen kenen vaan, jos on takana ihminen josta tykkään. Sun blogia rakastan. <3

    Huomiseen ihana ja jännitellään yhdessä <3

    VastaaPoista
  6. Tämä kirjoitus herätti ensin ajatuksen, että miksi me ei enää tilata Hesaria!!! Miksi Etlarissa ei ole niin hyviä juttuja kuin Hesarissa?! Kotikutoinen ja aito kiinnostaa minuakin blogeissa enemmän kuin liian kliininen.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Olen hyvin samaa mieltä kanssasi, minuakaan ei juuri kiinnosta ammattibloggaajien blogit. Niistä usein puuttuu se tavallisen elämän kosketuspinta, rosoisuudesta puhumattakaan. Minulle on aika yhdentekevää, että millaiset on tulevan kauden muotitennarit tai huulipunat ja saanko kuulla niistä ensimmäisten joukossa jostakin blogista. Siksi pr-toimistojen ja showroomien puffaamat jutut eivät juuri saa minulta vastakaikua. En myöskään ole vaihtanut naistenlehtiä blogeihin, koska naistenlehdet (tai ainakin osa) tuottavat ihan oikeita artikkeleita eikä suurimmaksi osaksi subventoitua sisältöä.

    VastaaPoista
  9. Hyvä kirjoitus! Ja olen hyvin paljon samoilla linjoilla kanssasi - julkkisblogit eivät kiinnosta pätkääkään. Eivätkä monet ammattibloggaajienkaan blogit - vaikka kyllä niissä sentään hyviäkin blogeja vielä löytyy. Minulle se hyvä tarkoittaa sitä, että blogin takana oleva ihminen näkyy ihmisenä. Pelkkä muotiblogi, jossa vain esitellään vaatteita - ei-kiitos! Mieluummin luen lehtiä;)

    VastaaPoista

Ihanaa kun kommentoit! Parhautta päivääsi!